67
mien bekannte Fabeltiere und durch einheimische Blumen
motive verziert. Triratna-Symbole und die kleine Figur der
Göttin Sri, Gottheit der Fruchtbarkeit, die mit der rechten
Hand die linke Brust preljt, sind weitere altindische Motive.
Der Kopf in der Mitte des einen Lotusmedaiiions schiiderf
möglicherweise absichtlich grotesk die Physiognomie der
Ureinwohner. Verschiedene Brahmi-Inschriffen nennen
fürstliche Stifter wie Nagasena aus der Kaundinya-Familie
von Patalipufra.
73* Kopfbalken eines Sfupa-Sfeinrauns, Fragment mif
Der lange Fries ist unten durch Glocken und oben durch
Zinnenmusfer mit Lotuspflanzen eingefaßt. In der Mitte
wird er durch eine Lotusranke in Bildfeider zerlegt. Hier;
Eine Szene aus dem Vessanfara-Jafaka, wie der Prinz Ves-
santara den regenspendenden Elefanten wegschenkt; sym
bolische Darsteilung der Freigebigkeit und Barmherzigkeit.
armlets. The medallions are ornamented wifh ancient Oriental
fabulous animals of Mesopotamic origin and with native floral
motifs. Further ancient Indian motifs are Triratna Symbols and the
tiny figure of Sri, goddess of fertility, her left hand pressing her
right breast. The head in the centre of one of the lotus medal
lions may possibly represent the intentionally grotesque physi-
ognomy of the native aborigines. Various Brahmi inscriptions
mention the names of princely donors, such as Nagasena, a
member of the Kaundinya family of Patalipufra.
R. P. Chanda, ANNUAL REPORT OF THE ARCHAEOLOGICAL
SURVEY OF INDIA 1921/22, S. 143. — B. N. Barua, Bharhut. Cal-
cutfa 1934—1937, II, S. 160, III, Tafel XCI, No. 138. — N. G. Majum-
dar, A guide to the sculptures in the Indian Museum, i; Early Indian
Schools. Delhi 1937, S. 11. — The art of india and Pakistan. A
commemorative catalogue of the exhibition held at the Royal
Academy of Arts, London 1947/48. London 1949, Tafel 6, Nr. 31.
—’ B. Rowland, The art and architecture of India. Middlesex,
2. Aufl. 1956, Tafel 14.
legendären Szenen.
Fragment of a sculptured coping-stone from the Bharhut Stupa.
Roter Sandstein, Flachrelief, H 42 cm, B 66 cm. Bharhut, Provinz
Madhya Pradesh, Sunga, ca. 1. Jahrhundert v. Chr. Indian Mu
seum, Archaeological Secfion, Calcutta. (Bharhut) 422.
The sculpture trieze is divided into semi-circular compartments
by an undulating lotus-creeper, in one of which (right) is depicf-
ed a scene from the Vessantara-Jataka, the giving away of the
rain-producing elephant by Prince Vessantara to the Brahmin of
Kalinga; the other compartment (left) is filied with various kinds
of Ornaments, beads, pendants, ear-rings, etc. The upper border
of the coping is crenellated and the lower is decorated with a
row of bells hanging from ropes.
R. P. Chanda, ANNUAL REPORT OF THE ARCHAEOLOGICAL
SURVEY OF INDIA 1921/22, S. 143. — B. N. Barua, Bharhut. Cal
cutta 1934—1937, II, 160, III, Tafel XCI, Nr. 138. — N. G. Majumdar,
A guide to the sculptures in the Indian Museum. I: Early Indian
Schools. Delhi 1937, S. 35. .—■ L. Alsdorf, Vessantara Jafaka. WIE
NER ZEITSCHRIFT FOR DIE KUNDE SUD- UND OSTASIENS UND
ARCHIV FÖR INDISCHE PHILOSOPHIE 1, 1957.
74 Fragmenf eines Architravs von einem Tor (Torono) im Sfeinzoun um einen Stupa.
Fragment of an archifrave from a Torana (gateway) of the Bhar
hut Stupa, sculptured on either side.
Sandstein, Relief, H 30 cm, B 118 cm. Bharhut, Provinz Madhya