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130 Archifekfurfragment mif der Geburt des Gaufama,
Die Szene spielt im Lumbini-Hain bei Kapilavastu. Königin
Maya steht aufrecht und greift mit der Rechten in die
Zweige eines Sal-Baums. Aus der rechten Hüfte kommt
das Kind mif Nimbus. Es steht in der nächsten Szene auf
dem Boden, um „Die sieben wunderbaren Schritte' zu tun.
131 Die wunderbare Flucht des Prinzen Siddhartha auf
Zwei Genien tragen das Pferd Kanthaka mit dem Prinzen
durch die Luft. Der Diener Candaka hält den Schirm als
alforientalisches Ehrenzeichen über seinen Herrn. Die
Stadtgöttin von Kapilavastu mit der antiken Mauerkrone
sagt dem Prinzen Lebewohl. Der Versucher Mara bemüht
sich vergeblich, den Königssohn von der Weltflucht abzu
bringen.
132 „Die erste Predigt" des Buddha im Tierpark be
Buddha mif gekreuzten Beinen unter einem Baum
einem kissenbedeckfen Thron, auf dessen Front ein Rad
des Gesetzes zu sehen ist (Dharmacakra) über einem
Triratna-Symbol, auf jeder Seife von einer Antilope flan
kiert. Seine rechte Hand, am Gelenk gebrochen, ist in
des späteren Buddha.
Sculptured slab, showing the birth of Gautama, later on the
Buddha.
Schiefer, Relief, H 48,3 cm, B 31,8 cm. Loriyan Tangai, Wesf-
pakisfan, Gandhara, ca. 2. Jahrhundert n. Chr. Indian Museum,
Archaeological Section, Calculta. 5034.
The scene is in the Lumbini forest near Kapilavastu. Queen Maya
Stands upright with her right hand grasping the branches of fhe
Sal free. The child with halo emerges from her hip. The next
scene shows fhe boy on the ground, making his "Seven miracu-
lous Steps.”
A. Foucher, L'art greco-bouddhique. Paris 1905—1922, Abb. 154. —
N. G. Majumdar, A guide to the sculptures in the Indian Museum,
II, The Graeco-Buddhist school of Gandhara. Delhi 1937, S. 38,
S. 119, Nr. 14 und Tafel VII.
einem Architekturfragment.
Sculptured slab, showing the great renunciation of the Buddha.
Basalt, Relief, H 48,3 cm, B 48,3 cm. Loriyan Tangai, Wesfpakisfan,
Gandhara, ca. 2. Jahrhundert n. Chr. Indian Museum, Archae
ological Secfion, Calcutta. 5043.
Siddhartha is seen passing through the city gate on his horse
Kanthaka; his groom, Candaka, holds an umbrella over his head
and two Yakshas lift up Kanthaka by the hoofs fo avoid noise.
Mara Stands in front urging the prince fo abandon his intention.
Behind him is a deity with folded hands: the tutelary goddess of
Kapilavastu. Vajrapani, above Candaka, holds a thunderbolf in
both hands.
A. Foucher, L'art greco-bouddhique. Paris 1905—1922, Abb. 182.—
N. G. Majumdar, A guide to the sculptures in the Indian Museum,
II, The Graeco-Buddhist school of Gandhara. Delhi 1937, S. 43,
S. 120, Nr. 34, Tafel VIII.
Benares.
Sculptured slab, showing the first sermon of fhe Buddha in the
deer park, near Banaras.
Basalt, Relief, H 20,3 cm, B 31,1cm. Jamalgarh, Westpakistan,
Gandhara, ca. 2. Jahrhundert n. Chr. Indian Museum, Archae
ological Section, Calcutta, G. 32.
Buddha seated cross-legged under a free on a cushion upon a
throne, on the face of which is shown the Wheel of Law (Dhar
macakra) upon a Triratna Symbol, flanked on either side by an
antelope. His right hand (palm broken) is in Abhaya Mudra, left
hand on lap holding the end of the Sanghati. On either side sit