132 ein Ausschniit aus einem dynamischen Veriauf. Die Szene, wie sie die Miniaturen der Pahari-Schule schildern, ist nach mythologi schen Urbiidern oder nach volkstümlichen Dichtungen erfahf- „Stimmungen", die sie gelegentlich wiedergibt, sind ein Aus schnitt aus der Melodie, wie sie heule noch in Kunst- oder Volks musik aufgeführt wird. Phiiosophie, Dichtung, Musik, Tanz und bildende Kunst wurden in alien Perioden schöpferischer indischer Kultur nebeneinander gepflegt. Die kleinen Bildchen der nord indischen Bergschulen dokumentieren zu Beginn des 19. Jahrhun derts zum letzten Male diese ästhetische Einheit. Doch damit war die Geschichte der indischen Malerei noch nicht beendet; gegen Ende des 19. Jahrhunderts stand sie unter Abanindranath und Rabindranath Tagore nochmals im Mittelpunkt der indischen Kul tur, die ihre nationale Selbständigkeit betonte, und seit der Er reichung der Unabhängigkeit 1947 haben indische Künstler die Verbindung zu den großen Kunstschulen der Moderne gesucht. Aus dem Bereich der alten Malerei stehen uns zwei Denkmäler gruppen zur Verfügung: Kopien nach den berühmten Ajanta- Höhlengemälden, die von einer indischen Malakademie um 1900 angefertigf wurden, und Originale aus verschiedenen nordindi schen Miniatur-Maler-Schulen. Das National Museum New Delhi entlieh unter anderem unveröftentlichfe Neuerwerbungen. Allgemeine Bibliographie zur indischen Malerei; V. V. S. Sastri, Method of plastering walls tor painting. INDIAN HISTORICAL QUARTERLY 3, 1927. — V. Raghavan, Some Sanskrit texts on painting. INDIAN HISTORICAL QUARTERLY 9, 1933. — A. K. Coo- maraswamy, Technique and theory in Indian painting. TECH NICAL STUDIES 3, 1934. — C. Sivaramamurti, Convenlions in the art of painting. JOURNAL OF ORIENTAL RESEARCH (Madras) 9, 1935. — S. Kramrisch, A survey of painting in the Deccan. London 1937. — B. Rowland, The wall paintings of India, Central Asia Wandgemälde der Höhlen von Ajanta: Kopien in Wasser farbe auf Papier oder Leinwand von Nazir Mohammed, Mohammed Jalaluddin, Syed Ahmad und Asit Kumar Haldar nach Secco-Wandmalereien in den Höhlen von Ajanta im Dekhan. Dargesfellt sind Gegenstände aus der buddhistischen Mythologie. Die Originale befinden sich am Ort unter Denkmalschutz. Eine frühe Gruppe aus Höhle X fo the Indian theory of arf — a sector of the culfic dance which was performed betöre the Image of the god. To the Indian, sculp- ture is but a single step, as it were, of the pantomimic dance, a static pause in a dynamic movement. The scene portrayed in the Work of the Pahari school is based on mythological prototypes or folk-lore. The emotions which this school occasionally seeks to mirror, are snafches of the melody which is the motif in the classical or folk-music performed today. Philosophy, poetry, music, dancing, and the fine arts were all equally cultivated in all periods of Indian Creative civilisation. The small pictures of the Mountain schools of Northern India are the last documentary evidence at the beginning of the 19th Century of this aesthetic unify. But this did not mean that the history of Indian painting had come to an end; towards the end of the 19th Century, fhe art of painting under the influence of Abanindranath and Rabindranath Tagore formed once again the focus of Indian culfure, emphasizing national independence. India obtained her independency in 1947, since when Indian artist have sought contact with the great art schools of fhe moderns. Of ancient paintings, two specimens have been placed at our disposal; copies of the famous wall paintings from the caves of Ajanta, made in 1900 by members of an Indian painfing school, and original miniafures from various North Indian schools of painting. The New Delhi National Museum lent also recent acquisifions still unpublished. and Ceylon. Mit Beiträgen von A. K. Coomaraswamy und A. T. Johnson. Boston 1938. — S. Paramasivan, An Investigation info the mefhods of mural paintings. JOURNAL OF THE INDIAN SO CIETY FOR ORIENTAL ART 7, 1939. — S. Kramrisch, Some types of Indian ceiling painting. ARTIBUS ASIAE 8, 1940—1945. — M. Chandra, Jain miniature painting from Wesfern India. Ahme dabad 1949. — S. Gunasinghe, La technique de la peinture indienne d'apres les textes du silpa. Paris 1957. Copies in wafer-colour, on paper or canvas, executed by Nazir Mohammed, Mohammed Jalaluddin, Syed Ahmad, and Asit Kumar Haldar, aster the secco wall paintings in the caves of Ajanta in the Deccan. The subjecfs are taken from the Buddhist mythology. The Originals are under the protecforship of the Archaeological Survey of India. An early group from cave X is from the Ist Century B. C.; the paintings in caves Nos. I, II, XVI,