124
hundert n. Chr. Asutosh Museum, Calculta University. Mus. No. T.
229. Serial No. 8.
308 Platte eines Ziegeltempels. Die Copis quirlen Milch. Eine Krishnalila-Szene aus dem Mahabharata.
Copinis or milk-maids churning milk. The scene from the Maha
bharata is pari ol a conlinous panel showing ’Krishnalila’ or
feals of Krishna.
Terrakotta, H 18 cm, B 23 cm. Moynagarh, Provinz Weslbengalen,
ca. 17. Jahrhundert n. Chr. Asutosh Museum, Calcutta University.
Mus. No. T. 1926. Sedial No. 7.
309 Platte von einem Ziegeltempel. Krishna und Balarama als Kuhhirten.
Boy Krishna and Balarama as divine cowherds driving a cow.
Terrakotta. H 10,5 cm, B 11,5 cm. Provinz Westbengalen, ca. 18. Jahr
hundert n. Chr. Asutosh Museum, Calcutta University. Mus. No. 69.
Serial No. 10.
310 Radha beim symbolischen „Rasa"-Tanz. Radha dancing the symbolic dance ot "Rasa' connected with
the divine life of Krishna.
Terrakotta, H 12,5 cm, B 11,5 cm. Vishnupur, Provinz Weslbenga
len, ca. 17. Jahrhundert n. Chr. Asutosh Museum, Calcutta Uni
versity. Mus. No. T. 1013. Serial No. 9.
311 Zwei Architekturfragmente von neueren Hindu-Tempeln.
Terracotta bricks from modern Hindu temples.
Terrakotta, L 24 cm, H 13 cm, T 7 cm; L 18 cm, H 9 cm, T 5 cm.
Modern, Provinz Westbengalen. Central Handicraft Museum,
New Delhi. M/4/456.
312 „Sara" aus Bengalen, darstellend Krishna und Radha, von Gopinis umgeben.
Painted "Sara" of Bengal showing Krishna and Radha, flanked
by "Gopini” or milk-maids.
Terrakotta, bemalt. Dm 28 cm. Faridpur, Ostpaklslan, modern.
Asutosh Museum, Calcutta University. Mus. No. T. 869.
The figures stand in a "Vimana" or celestial abode with an owi,
the mount of Lakshmi. Krishna and Radha are holding flute and
lotus respectively.
Painted manuscript cover.
Holz mit mehrfarbigem Tuch verkleidet, H 12 cm, B 35,5 cm.
Provinz Westbengalen, ca. 18. Jahrhundert n. Chr. Asutosh
Museum, Calcutta University. Mus. No. 19. Serial No. 14.
Painted "Pata” or manuscript cover of Vaishnava origin depicting
unconscious Srinivasa in divine ecstasy with a doctor examining
his pulse amidst other inspired devotees, two of whom are
playing fhe cymbals (Karfal) and drum (Khol). The other side
shows floral work which in colour and treatment is reminiscent
of ancient Indian painfing.
Die Figuren stehen in einer himmlischen Wohnung,
„Vimana", mit einer Eule, dem Symboltier Lakshmis.
Krishna und Radha halten Flöte und Lotus.
313 Bemalter Deckel eines Palmblaftmanuskriptes.
Srinivasa ist in religiöser Ekstase für Vishnu ohnmächtig
geworden. Ein Arzt mifjt ihm den Puls. Auf der Rückseite
des Deckels Blumenmuster altindischer Tradition. Typisch
bengalische ,Pata"-Verzierung.