132
ein Ausschniit aus einem dynamischen Veriauf. Die Szene, wie sie
die Miniaturen der Pahari-Schule schildern, ist nach mythologi
schen Urbiidern oder nach volkstümlichen Dichtungen erfahf-
„Stimmungen", die sie gelegentlich wiedergibt, sind ein Aus
schnitt aus der Melodie, wie sie heule noch in Kunst- oder Volks
musik aufgeführt wird. Phiiosophie, Dichtung, Musik, Tanz und
bildende Kunst wurden in alien Perioden schöpferischer indischer
Kultur nebeneinander gepflegt. Die kleinen Bildchen der nord
indischen Bergschulen dokumentieren zu Beginn des 19. Jahrhun
derts zum letzten Male diese ästhetische Einheit. Doch damit war
die Geschichte der indischen Malerei noch nicht beendet; gegen
Ende des 19. Jahrhunderts stand sie unter Abanindranath und
Rabindranath Tagore nochmals im Mittelpunkt der indischen Kul
tur, die ihre nationale Selbständigkeit betonte, und seit der Er
reichung der Unabhängigkeit 1947 haben indische Künstler die
Verbindung zu den großen Kunstschulen der Moderne gesucht.
Aus dem Bereich der alten Malerei stehen uns zwei Denkmäler
gruppen zur Verfügung: Kopien nach den berühmten Ajanta-
Höhlengemälden, die von einer indischen Malakademie um 1900
angefertigf wurden, und Originale aus verschiedenen nordindi
schen Miniatur-Maler-Schulen. Das National Museum New Delhi
entlieh unter anderem unveröftentlichfe Neuerwerbungen.
Allgemeine Bibliographie zur indischen Malerei; V. V. S. Sastri,
Method of plastering walls tor painting. INDIAN HISTORICAL
QUARTERLY 3, 1927. — V. Raghavan, Some Sanskrit texts on
painting. INDIAN HISTORICAL QUARTERLY 9, 1933. — A. K. Coo-
maraswamy, Technique and theory in Indian painting. TECH
NICAL STUDIES 3, 1934. — C. Sivaramamurti, Convenlions in the
art of painting. JOURNAL OF ORIENTAL RESEARCH (Madras) 9,
1935. — S. Kramrisch, A survey of painting in the Deccan. London
1937. — B. Rowland, The wall paintings of India, Central Asia
Wandgemälde der Höhlen von Ajanta: Kopien in Wasser
farbe auf Papier oder Leinwand von Nazir Mohammed,
Mohammed Jalaluddin, Syed Ahmad und Asit Kumar
Haldar nach Secco-Wandmalereien in den Höhlen von
Ajanta im Dekhan. Dargesfellt sind Gegenstände aus der
buddhistischen Mythologie. Die Originale befinden sich am
Ort unter Denkmalschutz. Eine frühe Gruppe aus Höhle X
fo the Indian theory of arf — a sector of the culfic dance which
was performed betöre the Image of the god. To the Indian, sculp-
ture is but a single step, as it were, of the pantomimic dance, a
static pause in a dynamic movement. The scene portrayed in the
Work of the Pahari school is based on mythological prototypes or
folk-lore. The emotions which this school occasionally seeks to
mirror, are snafches of the melody which is the motif in the
classical or folk-music performed today. Philosophy, poetry, music,
dancing, and the fine arts were all equally cultivated in all periods
of Indian Creative civilisation. The small pictures of the Mountain
schools of Northern India are the last documentary evidence at
the beginning of the 19th Century of this aesthetic unify. But this
did not mean that the history of Indian painting had come to an
end; towards the end of the 19th Century, fhe art of painting
under the influence of Abanindranath and Rabindranath Tagore
formed once again the focus of Indian culfure, emphasizing
national independence. India obtained her independency in 1947,
since when Indian artist have sought contact with the great art
schools of fhe moderns. Of ancient paintings, two specimens have
been placed at our disposal; copies of the famous wall paintings
from the caves of Ajanta, made in 1900 by members of an Indian
painfing school, and original miniafures from various North Indian
schools of painting. The New Delhi National Museum lent also
recent acquisifions still unpublished.
and Ceylon. Mit Beiträgen von A. K. Coomaraswamy und A. T.
Johnson. Boston 1938. — S. Paramasivan, An Investigation info
the mefhods of mural paintings. JOURNAL OF THE INDIAN SO
CIETY FOR ORIENTAL ART 7, 1939. — S. Kramrisch, Some types
of Indian ceiling painting. ARTIBUS ASIAE 8, 1940—1945. —
M. Chandra, Jain miniature painting from Wesfern India. Ahme
dabad 1949. — S. Gunasinghe, La technique de la peinture
indienne d'apres les textes du silpa. Paris 1957.
Copies in wafer-colour, on paper or canvas, executed by Nazir
Mohammed, Mohammed Jalaluddin, Syed Ahmad, and Asit
Kumar Haldar, aster the secco wall paintings in the caves of
Ajanta in the Deccan. The subjecfs are taken from the Buddhist
mythology. The Originals are under the protecforship of the
Archaeological Survey of India. An early group from cave X is
from the Ist Century B. C.; the paintings in caves Nos. I, II, XVI,