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sie den Dämon durchsticht. Die linke obere Hand hält eine 
Glocke, die linke untere drückt den menschlichen Kopf des 
Ungeheuers zu Boden, der ihm nach dem abgeschlagenen 
Büffelkopf wuchs. Der rechte Fulj der Göttin steht auf dem 
Dämon, der auch von ihrem Wappentier, dem Löwen, an 
gegriffen wird. Beachtlich ist die Eleganz dieses Bildes. 
196 Siva und die sieben Mafrikas (Müfter). 
Das rechteckige Feld zeigt den Gott Siva, der mit den 
göttlichen Müttern tanzt. Von links beginnend sind neben 
einander dargestellt; Mahishi, zweiarmig, einen Dreizack 
haltend, der linke Arm fehlt. Sie besitzt das dritte Auge aut 
der Stirn. Vaishnavi, Muschel und Girlande fragend. Siva, 
vierarmig mit Löwenfell und dem Bullen Handln. Varahi, 
ebergesichfig, mit Khatvanga und Fisch. Kaumari mit Hahn 
und Pfau. Aindri mif Ankusha und Elefant. Bhairava, vier 
armig, auf einem menschlichen Körper stehend. 
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right lower holds a trident piercing Ihe demon, the left upper 
holds a bell and the leff lower is placed on the head of the 
demon who has emerged in human form as a result of the deca- 
pifation of his animal head. Her right leg is placed on the back 
of the buffalo which is also being atfacked by Ihe lion vehicle 
of the goddess. The extreme elegance of fhe pose of the goddess 
should be noted. 
R. C. Agrawala, Sculptures from Abaneri, Rajasfhan. LALIT KALA 
1/2, 1955/56, Tafel LIII, Abb. 3. 
Siva wifh the seven Mafrikas (mothers). 
Weifjer Stein, H 40 cm, L 140 cm. Abaneri, Provinz Rajasthan, ca. 
8. Jahrhundert n. Chr. Archaeological Museum, Amber (Jaipur). 
Catalogue No. Ab 170/63. 
The rectangular panel depicts fhe Lord Siva in a dancing pose 
in the Company of the Divine Mothers and Bhairava. Beginning 
from the left the deities have been depicted in Ihe following 
Order: Mahishi, fwo-handed, holding a trident in the right hand, 
the left one is broken. She has the Trinetra (third eye) in the 
centre of her forehead. Vaishnavi, holding conch and garland. 
Siva, four-handed, wears a lion-skin covering the lower portion 
ol his body. The bull Nandin behind him. Varahi, boar-faced, 
holding Khatvanga and fish. Kaumari, holding a cock in fhe left 
and a peacock touching the right breast of the goddess. Aindri, 
holding an Ankusha (goad) in the right hand. An elephant has 
also been carved. Bhairava, four-armed, standing on a human 
corpse. He is shown with his emaciated body. 
R. C. Agrawala, Sculptures from Abaneri, Rajasthan. LALIT KALA 
1/2, 1955/56, S. 133. 
Fragment eines Siva, der in den fünf (von ehemals acht) Händen die Embleme Dreizack Trishula, Schlange, 
Trommel Damaru und das Saiteninstrumenf Vina half. 
Siva, legs and three hands broken, remaining live holding 
Trishula, snake, Damaru and Vina. 
Weif)er Stein, H 55 cm, B 35 cm. Devyani (Sambhar), Provinz Ra 
jasthan, ca. 11. bis 12. Jahrhundert n. Chr. Government Central 
Museum, Jaipur. Catalogue No. 11207. 
Vamana. Eine Inkarnation Vishnus, auf einem Lotus stehend und mit einer Girlande geschmückt. In der linken 
unteren Hand hält der Gott ein Emblem, die Muschel. Die drei anderen Hände mit Lotus = Padma, Rad— 
Cakra und Keule — Gada sind abgebrochen. An incarnation of Vishnu standing on a lotus, garland hanging 
down Ihe knees. Three hands with Padma (lotus), Cakra (wheel), 
and Gada (mace) are broken. 
Schwarzer Stein, H 87 cm, B 60 cm. Devyani (Sambhar), Provinz 
Rajasthan, ca. 11. bis 12. Jahrhundert n. Chr. Government Central
	        
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