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ein Ausschniit aus einem dynamischen Veriauf. Die Szene, wie sie 
die Miniaturen der Pahari-Schule schildern, ist nach mythologi 
schen Urbiidern oder nach volkstümlichen Dichtungen erfahf- 
„Stimmungen", die sie gelegentlich wiedergibt, sind ein Aus 
schnitt aus der Melodie, wie sie heule noch in Kunst- oder Volks 
musik aufgeführt wird. Phiiosophie, Dichtung, Musik, Tanz und 
bildende Kunst wurden in alien Perioden schöpferischer indischer 
Kultur nebeneinander gepflegt. Die kleinen Bildchen der nord 
indischen Bergschulen dokumentieren zu Beginn des 19. Jahrhun 
derts zum letzten Male diese ästhetische Einheit. Doch damit war 
die Geschichte der indischen Malerei noch nicht beendet; gegen 
Ende des 19. Jahrhunderts stand sie unter Abanindranath und 
Rabindranath Tagore nochmals im Mittelpunkt der indischen Kul 
tur, die ihre nationale Selbständigkeit betonte, und seit der Er 
reichung der Unabhängigkeit 1947 haben indische Künstler die 
Verbindung zu den großen Kunstschulen der Moderne gesucht. 
Aus dem Bereich der alten Malerei stehen uns zwei Denkmäler 
gruppen zur Verfügung: Kopien nach den berühmten Ajanta- 
Höhlengemälden, die von einer indischen Malakademie um 1900 
angefertigf wurden, und Originale aus verschiedenen nordindi 
schen Miniatur-Maler-Schulen. Das National Museum New Delhi 
entlieh unter anderem unveröftentlichfe Neuerwerbungen. 
Allgemeine Bibliographie zur indischen Malerei; V. V. S. Sastri, 
Method of plastering walls tor painting. INDIAN HISTORICAL 
QUARTERLY 3, 1927. — V. Raghavan, Some Sanskrit texts on 
painting. INDIAN HISTORICAL QUARTERLY 9, 1933. — A. K. Coo- 
maraswamy, Technique and theory in Indian painting. TECH 
NICAL STUDIES 3, 1934. — C. Sivaramamurti, Convenlions in the 
art of painting. JOURNAL OF ORIENTAL RESEARCH (Madras) 9, 
1935. — S. Kramrisch, A survey of painting in the Deccan. London 
1937. — B. Rowland, The wall paintings of India, Central Asia 
Wandgemälde der Höhlen von Ajanta: Kopien in Wasser 
farbe auf Papier oder Leinwand von Nazir Mohammed, 
Mohammed Jalaluddin, Syed Ahmad und Asit Kumar 
Haldar nach Secco-Wandmalereien in den Höhlen von 
Ajanta im Dekhan. Dargesfellt sind Gegenstände aus der 
buddhistischen Mythologie. Die Originale befinden sich am 
Ort unter Denkmalschutz. Eine frühe Gruppe aus Höhle X 
fo the Indian theory of arf — a sector of the culfic dance which 
was performed betöre the Image of the god. To the Indian, sculp- 
ture is but a single step, as it were, of the pantomimic dance, a 
static pause in a dynamic movement. The scene portrayed in the 
Work of the Pahari school is based on mythological prototypes or 
folk-lore. The emotions which this school occasionally seeks to 
mirror, are snafches of the melody which is the motif in the 
classical or folk-music performed today. Philosophy, poetry, music, 
dancing, and the fine arts were all equally cultivated in all periods 
of Indian Creative civilisation. The small pictures of the Mountain 
schools of Northern India are the last documentary evidence at 
the beginning of the 19th Century of this aesthetic unify. But this 
did not mean that the history of Indian painting had come to an 
end; towards the end of the 19th Century, fhe art of painting 
under the influence of Abanindranath and Rabindranath Tagore 
formed once again the focus of Indian culfure, emphasizing 
national independence. India obtained her independency in 1947, 
since when Indian artist have sought contact with the great art 
schools of fhe moderns. Of ancient paintings, two specimens have 
been placed at our disposal; copies of the famous wall paintings 
from the caves of Ajanta, made in 1900 by members of an Indian 
painfing school, and original miniafures from various North Indian 
schools of painting. The New Delhi National Museum lent also 
recent acquisifions still unpublished. 
and Ceylon. Mit Beiträgen von A. K. Coomaraswamy und A. T. 
Johnson. Boston 1938. — S. Paramasivan, An Investigation info 
the mefhods of mural paintings. JOURNAL OF THE INDIAN SO 
CIETY FOR ORIENTAL ART 7, 1939. — S. Kramrisch, Some types 
of Indian ceiling painting. ARTIBUS ASIAE 8, 1940—1945. — 
M. Chandra, Jain miniature painting from Wesfern India. Ahme 
dabad 1949. — S. Gunasinghe, La technique de la peinture 
indienne d'apres les textes du silpa. Paris 1957. 
Copies in wafer-colour, on paper or canvas, executed by Nazir 
Mohammed, Mohammed Jalaluddin, Syed Ahmad, and Asit 
Kumar Haldar, aster the secco wall paintings in the caves of 
Ajanta in the Deccan. The subjecfs are taken from the Buddhist 
mythology. The Originals are under the protecforship of the 
Archaeological Survey of India. An early group from cave X is 
from the Ist Century B. C.; the paintings in caves Nos. I, II, XVI,
	        
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