357
Helio Oiticica
Guy Brett, »Fait sur le corps: Le parangole de Helio
Oiticica«, in: Cahiers du Musee national d’art moderne
(Paris), 51, Frühjahr 1995, S. 32-45
Celso F. Favaretto, A invengäo de Helio Oiticica,
Säo Paulo, FAPESP, 1992
Helio Oiticica, Ausst.-Kat., London, Whitechapel Art
Gallery, 1969
Helio Oiticica, Ausst.-Kat., Rio de Janeiro, Projeto
Helio Oiticica und Paris, Galerie Jeu de Paume u. a.,
1992
Claes Oldenburg
Dore Ashton, »Claes Oldenburg: >The Store', New York
1961«, in: Die Kunst der Ausstellung, Frankfurt, Insel,
1991
Robert E. Haywood, »Heretical Alliance: Claes
Oldenburg and the Judson Memorial Church in the
1960s«, in: Art History (Oxford und Cambridge, MA),
18, 2, Juni 1995, S. 185-212
Ellen H. Johnson, Claes Oldenburg, Harmondsworth
(England) und Baltimore, Penguin Books, 1971
Claes Oldenburg, Ausst.-Kat., New York, The Museum
of Modern Art, 1970
Claes Oldenburg. An Anthology, Ausst.-Kat., New
York, The Solomon R. Guggenheim Foundation, 1995
Claes Oldenburg, Store Days: Documents from The
Store (1961) and Ray Gun Theater (1962), New York,
Something Else Press, 1967
Yoko Ono
Les Films de Yoko Ono 1966-1982, Ausst.-Kat., Genf,
Centre d'art contemporain, 1991
Barbara Haskell und John G. Hanhardt, Yoko Ono:
Anas and Objects, Salt Lake City, Gibbs Smith
Publisher, 1991
Jon Hendricks, Hrsg., Instructlons for Paintings
by Yoko Ono: May 24, 1962, Ausst.-Kat., Budapest,
Galeria 56, 1993
Yoko Ono: This Is Not Here, Ausst.-Kat., Syracuse
(NY), Everson Museum of Art, 1971
Kristine Stiles, »Unbosoming Lennon: The Politics of
Yoko Ono’s Experience«, in: Art Criticism, 7, 2, 1992,
S. 21-52
Orlan
Beate Ermacora, »Orlan«, in: European Photography
(Deutschland), 15, 2, Herbst 1994, S. 15-23
Michelle Hirshhorn, »Orlan: Artist in the Post-human
Age of Mechanical Reincarnation«, in: Versus
(England), 3, 1994, S. 21-25
Barbara Rose, »Is it Art? Orlan and the Transgressive
Act«, in: Art In America (New York), 81,2, Februar
1993, S. 82-87, 125
Kristine Stiles, »Never Enough is Something Else:
Feminist Performance Art, Probity, and the Avant-
Garde«, in: Avant-Garde Performance, Textuality and
the Limits ofLiterary History, hrsg. von James M.
Harding, Madison, University of Wisconsin, erscheint
in Kürze
Raphael Montanez Ortiz
Cynthia Carr, »An Artist Retreats from Rage: Raphael
Montanez Ortiz«, in: On Edge: Performance at the End
ofthe Twentieth Century, Hanover (NH), University
Press of New England, 1993
Raphael Montanez Ortiz: Years ofthe Warrior 1960.
Years ofthe Psyche 1988, Ausst.-Kat., New York, El
Museo del Barrio, 1988
Ul Picard, »Kill for Peace«, in: Arts Magazine, 41,5,
März 1967, S. 15
Lorenzo Pace
The Expanding Circle: A Selection of African American
Art, Ausst.-Kat., Princeton (NJ), The Gallery at Bristol-
Myers Squibb, 1992
Barbara Fox, »Art View: African American Art«, in: U.S.
1 (Princeton, NJ), 29. Januar 1992
Vivien Raynor, »Works that Follow a Family’s History«,
in: The New York Times, 18. Juli 1993
Nam June Paik
Wulf Herzogenrath, Nam June Paik: Fluxus - Video,
München, Silke Schreiber, 1983
Nam June Paik, Ausst.-Kat., New York, Whitney
Museum of American Art in Zusammenarbeit mit
W. W. Norton, 1982
Nam June Paik: Video Works 1963-1988, Ausst.-Kat.,
London, Hayward Gallery, 1988
Nam June Paik: Werke 1946-1976:
Musik-Fluxus-Video, Ausst.-Kat., Köln, Kunstverein,
1976
Gina Pane
Helena Konterova, »The Wound as a Sign: An
Encounter with Gina Pane«, in: Flash Art (Mailand),
92-93, Oktober-November 1979, S, 36-37
Catherine Lawless, »Entretien avec Gina Pane«, in: Les
Cahiers du Musee d’Art Moderne (Paris), 29, Herbst
1989,5, 97-104
Emidio Rosa Oliveira, »Gina Pane: Ou o corpo alusivo
da dor«, in: Coloquio: Artes (Lissabon), 39, Dezember
1978, S. 9-17
Gina Pane: Travails d’action, Ausst.-Kat., Paris Galerie
Isy Brachot, 1980
Anne Tronche, Gina Pane, Actions, Paris, Fall Editions,
1997
Lygia Pape
Guy Brett, »A Radical Leap«, in: Art in Latin America:
The Modern Period, hrsg. von Dawn Ades, London,
South Bank Centre in Zusammenarbeit mit New
Haven (CT), Yale University Press, 1989
Paulo Herkenhoff, Lygia Pape, Ausst.-Kat., Säo Paulo,
Galerie Camargo Vilaga, 1995
Lygia Pape, Ausst.-Kat., Rio de Janeiro, Edigäo
FUNARTE, 1983
Giuseppe Pinot Gallizio
Martina Corgnati, Pinot Gallizio, Ravenna, Edizioni
Essegi, 1992
Pinot Gallizio, Ausst.-Kat., Amsterdam, Stedelijk
Museum, 1960
Pinot Gallizio e II laboratorio sperimentale d’Alba,
Ausst.-Kat., Turin, Galleria Civica d’Arte Moderna,
1974
Pinot Gallizio: Immoralitä del perimetro, Ausst.-Kat.,
Turin, Galleria Civica d'Arte Moderna in
Zusammenarbeit mit Mailand, Mazzotta, 1994
Pinot Gallizio: Le situationnisme et la peinture,
Ausst.-Kat., Paris, Galerie 1900-2000, 1989
Adrian Piper
Laura Cottingham, »Adrian Piper«, in: Journal of
Contemporary Art (Ne-w York), 5, 1, Frühjahr 1992,
S. 88-136, Interview
Lucy R. Lippard, »Catalysis: An Interview with
Adrian Piper«, in: The Drama Review (New York), 16, 1,
März 1972, S. 76-78; Nachdruck in: From the Center:
Feminist Essays on Women’s Art, New York,
E. P. Dutton and Co., 1976
Adrian Piper, Ausst.-Kat,, Birmingham, Ikon Gallery
und Manchester, Cornerhouse, 1991
Adrian Piper, Out of Order, Out of Sight, 2 Bde.,
Cambridge (MA), The MIT Press, 1996
Adrian Piper, Reflections 1967-1987, Ausst.-Kat.,
New York, Alternative Museum, 1987
Michelangelo Pistoletto
Germano Celant, Pistoletto, Übers.
Joachim Neugroschel, New York, Rizzoli, 1989
Michelangelo Pistoletto, Ausst.-Kat., Florenz, Forte de
Belvedere in Zusammenarbeit mit Electa, 1984
Pistoletto, Ausst.-Kat., Venedig, Palazzo Grassi, 1976
Michelangelo Pistoletto, Ausst.-Kat., Hannover,
Kestner-Gesellschaft, 1973
Jackson Pollock
Allan Kaprow, »The Legacy of Jackson Pollock«, in:
Art News (New York), 57, 6, Oktober 1958, S, 24-26,
55-57
Hans Namuth, L’atelierde Jackson Pollock,
Ausst.-Kat., Paris, Pierre Brochet, 1978; auch
publiziert als Pollock Painting, New York, Agrinde
Publications, 1980
Francis V. O’Connor und Eugene V. Thaw, Hrsg.,
Jackson Pollock: A Catalogue Raisonne of Paintings,
Drawings, and Other Works, New Haven (CT),
Yale University Press, 1978
Jackson Pollock, Ausst.-Kat., Paris, Musee national
d’art moderne, Centre Georges Pompidou, 1982
Carter Ratcliff, The Fate ofa Gesture: Jackson Pollock
and Post-War American Art, New York, Farrar, Straus,
Giroux, 1996
Yoshiaki Tono, Gendai bijutsu Porokku igo (Nach
Pollock), Tokio, Bijutsu Shuppan-sha, 1965
William Pope L.
Robert C. Morgan, »Performance and Spectacle«, in:
Tema Celeste (Italien), 40, Frühjahr 1993, S. 62-65